BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
I Afdelingen for Ressourceforløb søger vi en virksomhedskonsulent til en tidsbegrænset stilling. Stillingen er med opstart 1. marts 2024 eller snarest muligt og løber frem til 31. december 2025.
Den ugentlige arbejdstid er 37 timer.
Ansættelsessted er Gunnar Clausens Vej 90, 8260 Viby J.
Om jobbet:
Der er tale om en projektstilling, som er oprettet i forbindelse med en fremrykket beskæftigelsesrettet indsats for brugere af sociale tilbud i Driftsområdet: Job, Udsatte og Socialpsykiatri (JUS).
I alt fire virksomhedskonsulenter vil varetage opgaver i forbindelse med denne fremrykkede beskæftigelsesindsats, herunder er to stillinger forankret i Ressourceforløbsafdelingen og to stillinger vil være forankret i Center for Særlig Jobrettet Indsats. En virksomhedskonsulent er i forvejen ansat og organisatorisk forankret i Ressourceforløbsafdelingen og har siden 2021 arbejdet med socialt frikort for borgere over 30 år på tværs af indsatser for den udsatte målgruppe i Aarhus Kommune.
Ressourceforløbsafdelingen varetager i forvejen opgaver i forbindelse med ressourceforløb for borgere over 30 år, hvor mange borgere har væsentlige problemstillinger ud over ledighed, af både helbredsmæssig og/eller social karakter (fysiske såvel som psykiske lidelser, misbrug, hjemløshed, kriminalitet, mv.).
Baggrund for - og formål med projektet:
Blandt de over 3000 borgere, der i 2023 har været tilknyttet en social indsats i Job, Udsatte og Socialpsykiatri, er det kun få, der er beskæftiget med lønnede timer. Rådmandens politiske visioner er, at alle skal have mulighed for at være en del af et arbejdsfællesskab og, at alle med handicap (varig nedsat arbejdsevne) og psykiske udfordringer skal kunne leve et selvstændigt og meningsfuldt liv. Med det vil projektet bygge videre på viden om den positive indvirkning, som småjobs og socialt frikort kan have på udsatte gruppers tilknytning til arbejdsmarkedet. Forventningerne til projektet er, at 175 borgere om året på de sociale tilbud i JUS skal i job eller have lønnet timer.
Formålet med projektet og stillingerne er på en gang at:
- Tilbyde en fremrykket beskæftigelsesrettet indsats, ved at lade virksomhedskonsulenter møde brugere af sociale tilbud, der hvor de nu er - og uanset forsørgelse. Virksomhedskonsulenterne vil få deres daglige gang på byens sociale tilbud bredt set f.eks. botilbud, Housing First-enheden, bofællesskaber, væresteder, dagtilbud, beskyttede værksteder, forebyggende og akutte tilbud, samt borgere der får mestringsvejledning i deres eget hjem.
- Fremme borgernes tilknytning til relevant beskæftigelse ved i særdeleshed at udnytte muligheder for beskæftigelse i form af lønnede timer (småjobs / socialt frikort) frem for primært at satse på virksomhedspraktikker.
- Bidrage til kompetenceudvikling blandt fagprofessionelle medarbejdere ansat på de berørte sociale tilbud, i forlængelse af det igangsatte læringsprogram i JUS: ”Virkeligheden virker”.
Virksomhedskonsulenternes opgaver
- Opsøge og etablere dialog med brugere af sociale tilbud om deres håb og drømme i forhold til job.
- Råd- og vejledning om mulighederne på arbejdsmarkedet, samt motivationsarbejde.
- I samarbejde med borgerne og med inddragelse af deres netværk at udarbejde planer for borgernes vej til beskæftigelse med særlig fokus på lønnede timer.
- Være borgernes kontaktperson under hele forløbet indtil andet aftales og er på plads.
- Medvirke til kompetenceudvikling af fagprofessionelle på de respektive sociale tilbud ved at sætte ”job og lønnede timer” på dagsordenen og finde vejene hertil i samarbejde med borgerne, jobcentret og borgernes netværk.
- Opsøgende arbejde hos virksomhederne.
- Relationsarbejde med fokus på at kvalificere match mellem borgere og virksomheder.
- Løbende opfølgning ude på virksomheder.
- Administrativt arbejde og bistand til virksomhederne i tilknytning til placeringer/ansættelser med socialt frikort.
Din profil:
Vi søger kolleger, som:
- Arbejder ud fra en tro på, at alle mennesker kan blive en del af et arbejdsfællesskab.
- Har et godt kendskab til beskæftigelsesindsatsen og det virksomhedsrettede arbejde.
- Har et godt kendskab til sociale indsatser rettet mod voksne og har erfaring med at samarbejde med målgruppen.
- Har erfaring med at arbejde virksomhedsopsøgende og evt. et stærkt virksomhedsnetværk som kan bringes i spil.
- Kan tænke kreativt ved at se og skabe åbninger for arbejdsfunktioner borgeren kan udføre.
- Kan arbejde målrettet og resultatorienteret i en virksomhedsrettet indsats.
- Er god til at lytte, motivere og lære fra sig (sidemandsoplæring).
- Har administrativ flair og arbejder systematisk med hensyn til at sikre dokumentation (projektets resultater bliver monitoreret).
- Har erfaringer med at samarbejde og koordinere med andre fagprofessionelle omkring den enkelte borger.
- Kan omsætte sine faglige kompetencer i samspil med både borgere, virksomheder og andre fagprofessionelle.
- Kan arbejde selvstændigt og samtidig være en holdspiller.
Derfor skal du vælge os:
Vi kan tilbyde et job med en spændende og alsidig målgruppe af borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Du vil få god sparring hos dygtige kollegaer. I stillingen er der mulighed for fleksibel arbejdstid.
Løn og ansættelsesvilkår:
Løn og ansættelsesvilkår vil være i henhold til gældende overenskomst mellem KL og DS/HK samt lokal forhåndsaftale med DS/HK. Endelig lønfastsættelse sker efter forhandling med den forhandlingsberettigede faglige organisation på baggrund af kvalifikationer.
Der er en vis transport forbundet med stillingen. Såfremt man som medarbejder, efter aftale med nærmeste leder benytter egen transportmiddel, vil kørselsgodtgørelsen ske efter gældende regler i Aarhus Kommune, hvilket vil være til den lave kilometertakst.
Ugentligt timetal: Fuldtid
Stillingen er til enhver tid betinget af en tilfredsstillende offentlig straffeattest.
Hvis du vil vide mere:
Yderligere oplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til Tina Sjødahl på telefon +4541856158.
Ansøgning
Klik på ”Ansøg” nedenfor for at udfylde og sende din ansøgning. Alle felter med * skal udfyldes. Først når du har modtaget en kvittering pr. e-mail, har vi modtaget din ansøgning.
Ansøgningsfrist den 14. januar 2024
Ansættelsessamtale afholdes den 24. januar 2024
Det forventes at udvælge kandidater i samråd med Center for Særlig Jobrettet Indsats, som har de to øvrige stillinger i projektet.
Om os
Job, Udsatte og Socialpsykiatri
Driftsområdet Job, Udsatte og Socialpsykiatri (JUS) varetager sociale og beskæftigelsesrettede indsatser for voksne, hvis primære udfordring ikke er ledighed men sindslidelse, social udsathed (hjemløshed, misbrug) mv. Driftsområdet arbejder recovery-orienteret, dvs. med en tro på, at alle kan komme sig eller udvikle sig. Der er ca. 930 medarbejdere i JUS (læs mere Job, Udsatte og Socialpsykiatri (aarhus.dk))
Center for Forebyggelse og Rehabilitering
Ressourceforløb som er en afdeling i Center for Forebyggelse og Rehabilitering har det koordinerende myndighedsansvar for borgere over 30 år. Ressourceforløbene er en længerevarende koordineret indsats indenfor beskæftigelses-, sundheds-, uddannelses- og socialområdet og tilbydes de borgere, der har komplekse problemer og har brug for længerevarende særlig hjælp og støtte for at komme ud på arbejdsmarkedet, dvs. de skal have betydelige problemer ud over at være ledige, og indsatsen tildeles kun, hvis alle andre beskæftigelsesmuligheder - også revalidering - er udtømte. Ressourceforløb udgør to af syv afdelinger i Center for Forebyggelse og Rehabilitering og beskæftiger ca. 25 medarbejdere (læs Beskæftigelsesplan (aarhus.dk))
Center for Forebyggelse og Rehabilitering rummer både sociale og beskæftigelsesrettede indsatser og varetager forebyggende og rehabiliterende tilbud til borgere i form af fællesskaber og individuelle forløb. Center for Forebyggelse og Rehabilitering er ét af fem centre i driftsområdet Job, Udsatte og Socialpsykiatri og har ca. 170 medarbejdere (CFR udviklingsplan 2023-2024).
Om Aarhus Kommune
Aarhus Kommune er Jyllands største arbejdsplads, hvor 28.000 professionelle og passionerede kollegaer hver dag arbejder for at gøre visioner til virkelighed og skabe værdi for borgere og samfundet omkring os. Vi er en arbejdsplads, der vægter faglighed og samarbejde højt og vi tror på, at vores forskelligheder er med til at gøre Aarhus for en god by for alle.
Sammen arbejder vi for en bæredygtig og inkluderende by, hvor både ansatte, borgere, virksomheder og naturen kan trives og blomstre. Vi har ambitioner for byen – og for dig. Kom og vær med!
14-01-2024
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Aarhus Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
Aarhus Kommune, Gunnar Clausens Vej 90, 8260 Viby J
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 14-01-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5963787