Med behovet for lynladere rundt om i det ganske danske land, kræver det også plads til en elinfrastruktur. E.ON Drive Infrastructure Denmark tester sammen med Aarhus Kommune en innovativ løsning på Viby J torv, hvor lynladerne har indbygget batteri, og dermed ikke tager samme plads som lynladere uden batteri.
Salget af elbiler er stærkt stigende. Ifølge Danmarks Statistik steg bestanden af elbiler i Danmark med hele 126 procent i 2023, og senest opgørelse viser mere end 250.000 danskindregistrerede elbiler rundt på det danske vejnet. Dermed stiger behovet for lynladning også, og i den forbindelse har E.ON Drive Infrastructure Denmark installeret to lynladere med i alt 4 ladeudtag på 150kW på Viby J Torv.
Det revolutionerende for E.ON Drive Infrastructure Denmark er ikke at installere ladestandere, men det faktum at de to lynladere har indbygget batteri, og dermed kræver langt mindre nettilslutning end de normale ladestandere.
”Vi søger altid efter den bedste oplevelse for vores lokationspartnere og kunder, og på Viby J Torv har vi i samarbejde med Aarhus Kommune besluttet at teste vores ladestandere med indbygget batteri af, og se hvad kunderne siger til oplevelsen”, siger Morten Hersoug, Managing Director i selskabet E.ON Drive Infrastructure, der står for opsætning og drift af ladestanderne.
Udover partnerskabet med Aarhus Kommune på Viby J Torv, byder den nye lynladelokation også mulighed for et besøg på den socialøkonomiske Café Parasollen, der ligger mindre end 50 meter fra de to lynladere.
”Vi er glade for at E.ON Drive Infrastructure Denmark har valgt netop Viby J Torv som lynladelokation, hvor vi gerne vil byde på en kop kaffe, lagkage eller frokost, mens der lades på lokationen”, siger Allan Majholm, der er daglig leder af Café Parasollen. ”Vi har hjerterum, varme og tid til en snak mens man besøger vores café, og man er velkommen til at blive også efter man er færdig med at lade”, uddyber Allan Majholm.
Der er kommet strøm på de to lynladere og de mindre 22 kW byladere på Viby J Torv.